Jeśli prowadzisz firmę i sprzedajesz produkty, musisz mieć pojęcie o opakowaniach; opakowania są niezbędne z wielu powodów, porozmawiajmy o nich wspólnie. Opakowania są potrzebne przede wszystkim do transportu i magazynowania. Umożliwiają łatwe składowanie produktów i sprawiają, że są one bardziej odporne na zużycie i uszkodzenia podczas transportu. Muszą również chronić produkty przed wodą i uszkodzeniami termicznymi.

Ważne jest jednak, aby opakowanie było wykonane z wytrzymałego materiału wysokiej jakości. Dlatego tektura i papier są tak dobrym wyborem, ponieważ spełniają oba te wymagania.

Oprócz ochrony produktów, opakowania pełnią również funkcję informacyjną. Informuje o tym, co zawiera opakowanie, w jaki sposób można je poddać recyklingowi, przechowywać itp. Czasami nie jest to wcale takie oczywiste i zastanawiamy się, do czego ten produkt służy? Później okazuje się, że to tylko korkociąg czy obieraczka, ale zaprojektowana z pomysłem.

Opakowania zawierają również informacje o producencie oraz, w przypadku produktów spożywczych, o składnikach, dacie ważności itp. Opakowania komunikują wiele rzeczy. Do Ciebie należy znalezienie najlepszego sposobu, aby to wykorzystać.

Ponadto wysokiej jakości pudełka, które są nie tylko piękne, ale także trwałe i funkcjonalne, zwiększają sprzedaż produktów. Sugeruje to, że producent szanuje swojego klienta i jest zaangażowany w zapewnienie najwyższych standardów obsługi od początku do końca.

Opakowania interaktywne angażujące konsumenta

Pierwsze wrażenie opakowania może zadecydować o sukcesie lub porażce produktu. Dziś bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest wyróżnienie się. Projekt opakowania odgrywa kluczową rolę. Jest to pierwszy punkt kontaktu konsumenta z marką i dlatego stanowi decydujący moment dla wyboru dokonywanego przez użytkownika.

Kreatywne i atrakcyjne rozwiązanie znacząco przyczynia się do zwiększenia wartości produktu, a w wielu przypadkach jest tym, co przyciąga uwagę konsumenta i prowadzi go do finalizacji procesu zakupu.

Dziś ładne opakowanie to za mało. Teraz konsument szuka doświadczenia użytkownika; potrzebuje i chce być zaangażowany. Szuka czegoś innego i bardziej stymulującego, co może sprawić, że poczuje się zaangażowany nawet emocjonalnie. W tym miejscu pojawia się interaktywne opakowanie, które jest interesującym sposobem na zaoferowanie konsumentowi tego rodzaju doświadczenia.

Czym są opakowania interaktywne?

Opakowania interaktywne są zaprojektowane tak, aby pobudzać i angażować konsumentów. Stymulują ciekawość użytkownika i tworzą rodzaj emocjonalnej więzi między konsumentem a produktem, która wyraża się w zdolności do “zabawiania” klienta i zapraszania go do aktywnej interakcji z opakowaniem.
Kiedy mówimy o interaktywnych opakowaniach, odnosimy się głównie do dwóch rodzajów produktów: opakowań, które wymagają fizycznej lub umysłowej interakcji użytkownika, lub opakowań, które dostarczają interaktywnych informacji o sprzedawanym produkcie (np. inteligentne etykiety).

Dzięki swoim działaniom konsument już na etapie otwierania lub korzystania z interaktywnego opakowania doświadcza produktu. To właśnie ta “interakcja” sprawia, że jego “spotkanie” z opakowaniem i marką jest niezapomniane.
Zidentyfikowaliśmy różne rodzaje opakowań interaktywnych. Klient musi aktywnie wchodzić w interakcję z każdym z nich. Każde z nich ma inne cechy i cele. Zobaczmy razem, czym one są!

Opakowania przyjazne dla wszystkich

Termin “opakowanie przyjazne dla wszystkich” odnosi się do wszystkich opakowań zaprojektowanych dla osób niepełnosprawnych, których celem jest uczynienie produktu bardziej dostępnym. W tym przypadku możemy zobaczyć opakowania przeznaczone dla osób niewidomych. Wytłaczany nadruk pozwala ludziom z łatwością zidentyfikować produkt, nawet tym, którzy nie są w stanie go zobaczyć. Możemy zdefiniować je jako opakowanie interaktywne, ponieważ wymaga zaangażowania konsumenta. Poprzez dotyk jest on w stanie zebrać potrzebne mu informacje. Tego typu opakowania nazywane są “etykietami i opakowaniami Braille’a”.

Rozszerzona rzeczywistość

Innym rodzajem interaktywnych opakowań są te, które wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość, aby zaangażować konsumenta w bezpośrednie doświadczenie. Dzięki temu opakowania ożywają i stają się interaktywne. Mogą zamieniać się w elementy gry lub dostarczać przydatnych informacji o produkcie, czyniąc je bardziej dostępnymi.

Pepsi i DC Comics stworzyły kolekcję puszek z postaciami z Ligi Sprawiedliwości. Odblokowując pikselową grafikę na puszce za pomocą smartfona, klient otrzymuje angażujące doświadczenie konsumenckie, ujawniając ukrytych superbohaterów.

Opakowania i storytelling

Interaktywne opakowanie, które dosłownie “opowiada historię”. Angażuje użytkownika i sprawia, że staje się uczestnikiem: nawiązuje z nim relację, w której historia i wyjątkowość produktu są podkreślane i prowadzą konsumenta do wyboru tej konkretnej marki.

Narzędzia do opowiadania historii w takim interaktywnym opakowaniu są dwojakiego rodzaju: wizualne i werbalne. Istnieją pewne koncepcje, które można skutecznie wyrazić za pomocą obrazów, kształtów i kolorów, podczas gdy inne muszą być koniecznie opisane słowami.

Opakowanie “użytkowe”

Inny rodzaj interaktywnych opakowań obejmuje wszystkie te opakowania zaprojektowane do drugiego zastosowania, które nie ograniczają się do przechowywania i prezentowania produktu, ale które są przekształcane w coś innego. Ponownie jednak wymagana jest interwencja konsumenta, który jest zatem zmuszony do interakcji z opakowaniem.

Na rynku istnieje wiele przykładów tego typu interaktywnych opakowań. Co więcej, jest to doskonałe rozwiązanie pod względem zrównoważonego rozwoju, ponieważ po otwarciu opakowania nie jesteśmy skłonni go wyrzucić. Mimo to jesteśmy zachęcani do dalszego korzystania z niego.

Płatki śniadaniowe i słodycze mają wiele zabawnych, kreskówkowych opakowań przyjaznych dzieciom. Firma Kissan poszła o krok dalej dzięki interaktywnym opakowaniom gier planszowych, które nie tylko wyglądają zabawnie, ale także uczą dzieci wartości zdrowego odżywiania.

Słyszeliście o popularności gier alkoholowych ? Corona wymyśliła sprytną grę planszową z opakowaniem piwa. Pudełko z piwem otwiera się w grę planszową, a kapsle od butelek można wykorzystać jako pionki do gry.

Niewiele jest rzeczy, które można zrobić, aby wypieki były lepsze niż już są. Jednak to konkretne opakowanie jest w stanie sprostać temu wyzwaniu. Aby odzwierciedlić prozwierzęcy branding marki, opakowanie można przekształcić w zwierzęcą maskę.

Wygląda na to, że branża winiarska może być liderem trendu interaktywnych opakowań. To dziwaczne opakowanie wina pozwala konsumentom wypróbować zabawne nowe kieliszki wydrukowane na butelce, pomagając dodać nieco więcej zabawy.

Opakowania wielozmysłowe

Interaktywne opakowania oferują konsumentom wielozmysłowe doświadczenie poprzez dotyk, zapach, słuch, a nie tylko wzrok. Jesteśmy przyzwyczajeni do obserwowania opakowań produktów, a nie dotykania ich, wąchania, a tym bardziej słuchania. Mimo to, tego typu interaktywne opakowania skłaniają klienta do tego i pełnego zaangażowania podczas zakupów. Mam na myśli pudełka zaprojektowane tak, aby wydawały dźwięki lub produkty, których etykieta pachnie jak to, co zawierają.

Szczególnie sprawdza się to rozwiązanie w przypadku perfum i innych kosmetyków.

Urządzenia do produkcji opakowań

Pobudzanie i zabawianie konsumenta za pomocą spersonalizowanego doświadczenia stanowi dodatkowy czynnik skłaniający go do zakupu produktu, zwłaszcza na rynku, na którym użytkownik coraz częściej poszukuje nowych i nieoczekiwanych bodźców. Wiele marek podąża w tym kierunku, tworząc interaktywne opakowania zdolne do podbicia konsumenta.

Mam nadzieję, że podobał Ci się ten artykuł! Jeśli interesują Cię urządzenia, które możesz wykorzystać do produkcji opakowań, znajdziesz je w artykule poniżej.