Jak dobrze wiesz, estetyka ma znaczenie! Podstawowym elementem, z którym klient ma natychmiastowy kontakt, jest etykieta kosmetyku. Nie ma znaczenia, jak wspaniałe są Twoje kosmetyki, jeśli nie są właściwie opakowane. Nie da się inaczej stworzyć wyglądu i wrażenia, jakie wywołuje etykieta. Etykiety na kosmetyki to najprostszy sposób na wywarcie dobrego wrażenia na klientach.

Jeśli jesteś producentem kosmetyków lub grafikiem próbującym znaleźć inspirację do projektowania wysokiej jakości etykiet kosmetycznych, ten artykuł jest dla Ciebie.

Zanim przejdziesz do poradnika, chcielibyśmy zaprosić Cie na zbliżające się Targi PCI Days, czyli Rargi dostawców dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego. Odbędą się one 21-22 czerwca w Warszawie, a na stoisku D09B znajdziesz naszych przedstawicieli, którym towarzyszyć będzie producent drukarek – firma OKI. A teraz wracamy do poradnika.

targi dostawców dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego, pci days, riset, targi kosmetyków, etykiety na kosmetyki

Podczas projektowania opakowań kosmetyków należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Ten przewodnik obejmie każdy aspekt i da ci kilka pomysłów na zaprojektowanie wysokiej jakości etykiety na kosmetyki, która będzie godna zostania ambasadorem Twojego produktu!

Oto punkty, którymi zajmiemy się w tym artykule:

  • 7 etapów planowania
  • Wybór materiału
  • Paleta kolorów
  • Informacje do wprowadzenia
  • Testy

Etykiety na kosmetyki – 7 etapów planowania

Wybierz odpowiedni język komunikacji wizualnej

Język graficzny etykiet na kosmetyki odgrywa kluczową rolę. Wybierz taki, który doskonale odzwierciedla Twoją markę lub produkt. Odpowiedni język graficzny przekaże właściwe odczucia klientowi końcowemu.

Język komunikacji wizualnej to system, który komunikuje się za pomocą elementów wizualnych. Obraz jest przykładem komunikacji wizualnej, ponieważ oczy postrzegają jego elementy (takie jak kształty i kolory), a mózg je interpretuje. Jednym z najbardziej podstawowych aspektów języka wizualnego jest paleta kolorów. Jest to narzędzie do ustalenia tożsamości marki.

Zdefiniuj styl etykiety

Wygląd etykiety na kosmetyki zależy głównie od grupy docelowej. Jeśli kierujesz swoją ofertę do młodszych odbiorców, bez wątpienia preferowany będzie bardziej ekstrawagancki styl, podczas gdy minimalistyczna etykieta będzie właściwym wyborem, jeśli Twoja grupa docelowa jest bardziej elegancka. Jeśli masz już znaną markę o bogatej historii, bez wątpienia zdecyduj się na bardziej tradycyjny styl. W przeciwieństwie do tego, współcześni producenci kosmetyków mają tę przewagę, że mogą pozwolić sobie na odrobinę fantazji. To doprowadzi ich do zaprojektowania niestandardowych etykiet dla przyciągających wzrok kosmetyków. Ważne jest, aby wiedzieć, jak działać odważnie, ale pozostać wiernym swojej marce.

Wykorzystają swoją wyobraźnię, aby stworzyć urzekające etykiety. Możesz użyć wszystkiego, od ręcznie rysowanych arcydzieł po abstrakcyjne obrazy i ekstremalny minimalizm.

Wybierz grafikę

Po zdefiniowaniu podstawowego projektu etykiety na kosmetyki, nadszedł czas, aby przejść do wyboru grafik . Radzimy wstawić obrazy, które mogą reprezentować wyjątkowość Twojej marki lub produktu. Zagłęb się i zidentyfikuj elementy, które sprawiają, że Twój produkt jest wyjątkowy na rynku, takie jak składniki, technika produkcji itp.

Motyw niestandardowej etykiety kosmetycznej odgrywa kluczową rolę. Wybierz taki, który idealnie pasuje do Twojej marki lub kosmetyku.

Określ kształt i rozmiar etykiety

Nadszedł czas, aby wybrać kształt i rozmiar projektu etykiety na kosmetyki. Wybierz standardowy kształt i rozmiar etykiety lub coś niestandardowego, co wyróżni Twój produkt. Najlepiej wybrać osobną etykietę z przodu i z tyłu opakowania. W przeciwnym razie możesz wybrać etykietę owijaną.

Wybierz czytelne litery

Możesz wierzyć lub nie, ale wybrany krój czcionki jest także ważny! Odpowiednia czcionka może pomóc w przekazaniu właściwej wiadomości i zbudowaniu osobowości marki. Możesz pokusić się o użycie bardziej kreatywnych i pomysłowych czcionek, ale wszystkie twoje wysiłki pójdą na marne, jeśli nie zagwarantujesz czytelności, która jest niezwykle ważna.

Słowa mają znaczenie

Istnieją różne możliwości wykorzystania słów na etykiecie. Używanie słów kluczowych w kosmetykach pomoże ci we właściwy sposób oznakować swój produkt. Jest to również najprostszy sposób na dotarcie do klientów docelowych. Wszystko, co musisz zrobić, to wypunktować najważniejsze słowa kluczowe, które opisują twój kosmetyk i nadać im priorytet. W związku z tym te słowa kluczowe będą często używane na etykiecie . Pamiętaj, że przekonać odbiorców do swojej marki nie jest takie proste, w rzeczywistości potrzebujesz skutecznej etykiety.

Etykiety na kosmetyki – wybór materiału i kolorystyki

Materiał

Materiał musi być również zgodny z marką i odzwierciedlać główne cechy, które mają być przekazane klientowi. W przypadku marki, która wyróżnia się zrównoważonym rozwojem i naturalnymi składnikami, możliwy będzie wybór spośród szerokiej gamy naturalnych papierów odpornych na ścieranie: od papieru czerpanego po papier kraftowy lub bawełnę, które również w taktowny sposób oddają ideę prostoty i szacunku dla środowiska.

Z drugiej strony, jeśli szukasz czegoś bardziej efektownego i awangardowego, możesz wybrać materiały, które kojarzą się z nowoczesnością; najprostszym wyborem w tym przypadku może być błyszczący lub matowy papier powlekany, ale możesz także wybrać inne materiały, takie jak srebrny papier metaliczny lub przezroczysty polipropylen, który nada Twojemu produktowi wygląd “bez etykiety”.

Kolorystyka

Wybierając kolor, należy zwrócić uwagę na trzy główne czynniki:

  • Wybierz paletę kolorów zgodną z brandingiem marki
  • Kolor musi być w stanie przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta.
  • Wyróżnij się na tle konkurencji

Na wysoce konkurencyjnym rynku, jakim są kosmetyki, należy zwrócić szczególną uwagę na ten ostatni punkt, który czasami jest niedoceniany. Załóżmy, że fundamentami Twojej marki są zrównoważony rozwój i szacunek dla surowców. W takim przypadku zielony jest kolorem, który niewątpliwie kojarzy się ze zdrowiem i naturą, a zatem można go rozważyć. Jednak wybór może również paść na miękkie i pastelowe kolory, które przywołują delikatność, a jednocześnie są oryginalne w porównaniu z konkurencją. Można wybrać odważne i żywe odcienie dla młodego i nowoczesnego produktu: fuksja, żółty, turkusowy. Jeśli z drugiej strony masz na myśli etykietę charakteryzującą się prostotą i elegancją, możesz wybrać czerń i biel, ewentualnie dodając odrobinę blasku dzięki srebrnemu lub miedzianemu wykończeniu.

Co powinno znaleźć się na etykiecie kosmetyku?

Pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę podczas projektowania etykiet produktów kosmetycznych, jest przestrzeganie przepisów określonych przez organ regulacyjny w zakresie etykietowania kosmetyków. Wśród informacji, które producent musi obowiązkowo umieścić na etykiecie kosmetyku, znajdują się:

  • Nazwa i adres firmy (osoby) odpowiadającej za produkt lub informacje umożliwiające jej identyfikację. Oprócz tego, produkty wyprodukowane poza Unią Europejską muszą mieć wskazany kraj pochodzenia.
  • Ilość danego produktu w opakowaniu – zazwyczaj podawana w mililitrach lub gramach. Nie dotyczy to próbek i produktów jednorazowego użytku lub kosmetyków zawierających mniej niż 5g/5ml produktu.
  • Termin trwałości i numer partii – obowiązkowe informacje dla kosmetyków o okresie trwałości krótszym niż 30 miesięcy. Wyrażona zwrotem “najlepiej zużyć przed końcem” lub symbolem klepsydry. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest wymagana dla produktów jednorazowego użytku (np. farby do włosów), które się nie otwierają (np. aerozoli) lub nie są wrażliwe na środowisko zewnętrzne.
  • Symbol Period After Opening, PAO – dla kosmetyków wielokrotnego użytku jest to symbol “otwartego słoiczka”, który oznacza czas po otwarciu gwarantujący odpowiednią czystość mikrobiologiczną i trwałość składników kosmetyku.
  • Składniki – wymienione według nazw międzynarodowych (International Nomenclature of Chemical Ingredients, INCI). Są one wymienione w kolejności od największej zawartości. Składniki w stężeniach równych i mniejszych niż 1% całego produktu mogą być wymienione w dowolnej kolejności. Środki barwiące są wymienione zgodnie z ich kolejnością (Colour Index, CI). Tak zwane potencjalne alergeny lub składniki kompozycji zapachowych, które mogą powodować uczulenia, również muszą być wymienione.
  • Specjalne ostrzeżenia – np. “produkt łatwopalny”, “nie stosować w pobliżu oczu”, “nie stosować u dzieci w wieku poniżej 3 lat”.
  • W przypadku niewielkich rozmiarów produktu (np. szminka, eyeliner), powinna mu towarzyszyć osobna ulotka z obowiązkowymi informacjami, które nie zmieściły się bezpośrednio na opakowaniu.

Aktualne wymagania w odniesieniu do kosmetyków obecnych na rynku polskim są regulowane przez dwa dokumenty:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych, 
  • Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. poz. 2227).

Testy druku

Wydruk próbny projektu etykiety kosmetycznej jest niezbędny, zwłaszcza jeśli masz zamiar wprowadzić na rynek nowy produkt kosmetyczny i chcesz przeprowadzić testy próbne, które pozwolą Ci podejmować świadome decyzje. Zobaczmy, jakie są zalety wydruku próbnego projektu etykiety kosmetycznej:

  • Zmniejszenie kosztów testowania
  • Znalezienie błędów w pliku
  • Znalezienie odpowiednich kombinacji kolorów
  • Testowanie dodatkowej obróbki
  • Umożliwia wybór odpowiedniego materiału

Test wydruku etykiety na kosmetyki pozwala uzyskać wierne odwzorowanie etykiety na papierze lub tworzywie sztucznym, które będzie wykorzystywane w produkcji i przyszłych procesach. Dlatego właśnie drukarka cyfrowa ma w tym przypadku przewagę na zlecaniem “na zewnatrz”.

Pamiętaj, że nakłonienie potencjalnego klienta do zakupu produktu nie jest takie proste, ale wysokiej jakości etykiety na kosmetyki pomogą Ci w tym. Ponadto odpowiednio oznakowane kosmetyki pomogą zarówno Tobie, jak i Twoim klientom.

Skontaktuj się z nami, a z przyjemnością Ci pomożemy wybrać odpowiednią drukarkę etykiet. Napisz do nas za pomocą tego formularza, a skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe!