Cyfrowa produkcja opakowań została zaprojektowana tak, aby spełniać dynamiczne potrzeby zarówno wiodących, jak i wschodzących marek, od prototypu po produkcję masową.
Druk cyfrowy to proces druku bezpośredniego, który przebiega podobnie jak w drukarce domowej lub biurowej, ale w znacznie większym formacie. Gotowy do druku plik graficzny jest przesyłany elektronicznie z komputera bezpośrednio do drukarki, a następnie drukowany na wybranym podłożu. Drukarki cyfrowe przesyłają jednocześnie cztery lub więcej kolorów (cyjan, magenta, żółty i czarny, a nawet biały). Umożliwia to uzyskanie wydruków o pełnym spektrum bez użycia matryc.
Cyfrowa produkcja opakowań umożliwia tworzenie różnorodnych rozwiązań opakowaniowych, w tym m.in:
- Ekspozytory detaliczne w sklepach
- Opakowania kartonowe
- Etykiety na produkty
- Saszetki, doypacki i opakowania elastyczne
Czym wyróżnia się cyfrowa produkcja opakowań ?
Kluczowa różnica między technologią cyfrową a analogową polega na tym, że technologia cyfrowa nie wymaga stosowania matryc. W przypadku fleksografii potrzebne są matryce. Złożone obrazy z wieloma kolorami wymagają wielu płyt , ponieważ każda płyta może przenosić tylko jeden kolor . Płyty nie tylko zwiększają czas i koszty procesu, ale mogą również kreatywnie ograniczać wynik. Wolny od tych ograniczeń druk cyfrowy zapewnia wiele korzyści w produkcji opakowań, w tym szybkość, kontrolę ilości, jakość druku i zakres działania.
Wybór między metodami analogowymi a cyfrowymi zależy od potrzeb danego zlecenia. Jeśli firma potrzebuje opakowania wykonanego w 100 000 identycznych egzemplarzach na potrzeby kampanii, która ma wystartować za trzy miesiące, bardziej konkurencyjnym wyborem ze względu na wartość może być druk fleksograficzny oraz tradycyjne sztancowanie. Metody te zostały stworzone z myślą o masowej produkcji wysokonakładowej bez różnic w całym nakładzie. Niestety, często wymagają one znacznego czasu realizacji.
Jeśli jednak firma ma mało czasu, potrzebuje zmiennych elementów graficznych lub ma określone wymagania dotyczące nakładu, doskonałym rozwiązaniem jest druk cyfrowy. Ta szybko rozwijająca się technologia zapewnia niezrównaną elastyczność druku i umożliwia markom szybkie reagowanie na stale zmieniającym się rynku.
Zalety opakowań produkowanych cyfrowo
Cyfrowa produkcja opakowań pozwala markom tworzyć to, co chcą, kiedy chcą i jak chcą. Oto powody, dla których marki powinny rozważyć wybór opakowań produkowanych cyfrowo
Produkuj to, co chcesz
W przypadku druku oraz wykańczania cyfrowego jakość od pierwszego do ostatniego produktu jest identyczna. Konfiguracja maszyny nie powoduje marnowania arkuszy materiału. Dzięki temu producenci korzystający z cyfrowej technologii mogą oferować swoim klientom znacznie mniejsze ilości zamówień w porównaniu z tradycyjnymi minimalnymi nakładami. Nie oznacza to jednak, że technologia cyfrowa ogranicza się wyłącznie do małych zamówień. Postępy w szybkości i jakości oznaczają, że zakłady produkcyjne korzystające z najnowszego sprzętu cyfrowego mogą z łatwością realizować zamówienia wysokonakładowe.
W przeszłości nabywcy uznawali druk cyfrowy za doskonałe rozwiązanie dla krótkich serii niskonakładowych ze względu na jego charakter druku na żądanie. Można tu wymienić prototypowanie, limitowane edycje i sezonowe kampanie marketingowe. Jednak postępy w zakresie szybkości, jakości i wspierającego oprogramowania oznaczają, że dzisiejsze maszyny cyfrowe mogą równie dobrze obsługiwać wysokonakładowe kampanie produkcji masowej. Obecnie technologia cyfrowa rozwija się wraz z marką, zapewniając spójną jakość opakowań od startupu po korporację.
Produkuj wtedy, kiedy potrzebujesz
Dzięki redukcji czasu przygotowania, produkcja cyfrowa oferuje krótszy czas realizacji zamówień w porównaniu z metodami analogowymi, co oznacza, że możliwe jest szybsze wprowadzenie produktu na rynek. Skrócony czas realizacji pozwala markom na dostosowanie się do zmieniających się trendów w zakresie opakowań w handlu detalicznym i eCommerce z większą elastycznością niż konkurenci ograniczeni dłuższymi czasami realizacji flexo.
Technologia cyfrowa pozwala markom na bardziej efektywne zarządzanie potrzebami w zakresie opakowań w całym cyklu życia produktu. Bez potrzeby stosowania matryc, technologia cyfrowa nie jest zakładnikiem wysokich minimalnych ilości zamówień dla poszczególnych wariantów graficznych lub poprawek wymaganych w miarę upływu czasu. Mając swobodę drukowania tego, co chcą i kiedy chcą, marki mogą z łatwością kontrolować wielkość nakładu, częstotliwość i wariacje graficzne, optymalizując dostosowanie łańcucha dostaw, działań marketingowych i wyników sprzedaży.
Produkuj tak, jak chcesz
Dzięki możliwości drukowania w ściśle określonych ilościach i łatwemu zarządzaniu zróżnicowaną grafiką, marki mogą produkować wiele wersji swoich opakowań na potrzeby kampanii marketingowych o ograniczonym nakładzie bez ponoszenia dodatkowych kosztów konfiguracji. Na przykład druk cyfrowy pozwala markom na włączenie opakowań pod wspólną marką do swoich strategii marketingowych bez dodatkowego obciążania budżetu na opakowania.
Technologia cyfrowa pozwala markom przejść od masowej produkcji do masowej personalizacji i zapewnić każdemu konsumentowi indywidualne doświadczenie. W jaki sposób? Dzięki technologii cyfrowej każde wrażenie może być inne. Odkrywanie trendów w opakowaniach, które przemawiają do milenialsów i pokolenia Z, takich jak personalizacja, możliwość kolekcjonowania i rozszerzona zawartość, jest proste dzięki technologii cyfrowej.
Marki mogą również zintegrować cyfrowe znaki wodne z drukowanymi cyfrowo opakowaniami, aby zwiększyć zaufanie konsumentów. Podczas skanowania przez punkty sprzedaży detalicznej lub indywidualnych konsumentów, cyfrowe znaki wodne zapewniają, że produkt jest rzeczywiście autentyczny.
Opakowania z drukiem cyfrowym mogą poprawić profil zrównoważonego rozwoju marki na wiele sposobów. Nie trzeba produkować matryc, co pozwala ograniczyć ilość odpadów. Ponadto możliwość uzupełniania zapasów na żądanie w dokładnych ilościach minimalizuje starzenie się opakowań, zmniejszając w ten sposób ilość opakowań, które są nadmiernie produkowane i ostatecznie wyrzucane.
Wreszcie, najnowsze drukarki cyfrowe wykorzystują mniej toksycznych substancji chemicznych i są mniej szkodliwe dla środowiska, tak jak to się dzieje w przypadku drukarek OKI.
Dlaczego warto wybrać technologię cyfrową do produkcji opakowań?
Dzięki niskiej barierze wejścia i wszechstronnym korzyściom dla marki, łańcucha dostaw i konsumenta końcowego, trudno wyobrazić sobie produkt detaliczny, który nie może w jakiś sposób skorzystać z druku cyfrowego. Jeśli chodzi o marki, które szukają swojej pozycji na konkurencyjnym rynku, druk cyfrowy może być kluczem do osiągnięcia kolejnego poziomu sukcesu marki.
Cyfrowa jakość druku i koloru
Utrzymanie stałej jakości kolorów ma kluczowe znaczenie dla rozpoznawalności i wartości marki. Na ostateczny wygląd koloru w każdej drukowanej aplikacji, w tym opakowaniu, ma wpływ kilka czynników. Marki muszą współpracować ze swoim zespołem projektowym, a także producentem opakowań, aby zapewnić osiągnięcie pożądanego rezultatu kolorystycznego.
Analogowe metody druku czasami wykorzystują kolory spotowe, odrębne wstępnie zmieszane kolory utworzone z ustalonej formuły (takiej jak Pantone®), aby uzyskać spójne wyniki kolorystyczne marki. Jednak przy drukowaniu realistycznych obrazów, takich jak zdjęcia, lub przy mieszaniu kolorów w jakimkolwiek stopniu preferowany jest model kolorów CMYK (cyjan, magenta, żółty i czarny). Druk cyfrowy wykorzystuje ten model, który jest w stanie dokładnie odwzorować większość kolorów z biblioteki Pantone®, a także zachowuje elastyczność umożliwiającą łatwe drukowanie złożonych obrazów. Aby zwiększyć gamę i dokładność kolorów, poza CMYK, niektóre z drukarek OKI wyposażone są w dodatkowy kolor biały, pozwalający na lepszej jakości wydruki.
Projektowanie opakowań z nadrukiem cyfrowym
Projektanci opakowań mają większą swobodę twórczą podczas projektowania cyfrowego w porównaniu z metodami analogowymi. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, mają możliwość tworzenia innowacyjnych opakowań, które mogą wywołać zainteresowanie i zapewnić konsumentom wyjątkowe doświadczenia bez nadwyrężania budżetu.
Kluczowe funkcje, które projektanci mogą zintegrować ze swoimi projektami do druku cyfrowego, obejmują gradienty, zmienne dane, hiper personalizację i cyfrowe znaki wodne w celu zapewnienia bezpieczeństwa i rozszerzenia treści dla konsumentów.
Większość projektantów wybiera produkty Adobe Creative Cloud, takie jak Illustrator, InDesign i Photoshop do tworzenia swoich plików. Dostępna jest szeroka gama dodatkowych wtyczek i narzędzi rozszerzających możliwości tych programów, w tym HP SmartStream D4D – bezpłatna wtyczka do oprogramowania Adobe, która umożliwia projektantom tworzenie dekoracji opakowań opartych na zmiennej zawartości danych.
Zanim projektant opakowań prześle plik graficzny do druku, każdy element musi zostać dokładnie sprawdzony, aby upewnić się, że jest gotowy do druku. Oto kilka wskazówek, jak przygotować plik do druku cyfrowego:
- Sprawdź obrazy: Aby uzyskać najlepsze wyniki, zaleca się, aby obrazy miały co najmniej 300 dpi. Jeśli używasz skopiowanej grafiki lub logo z Internetu, może ona mieć tylko 72 dpi (rozdzielczość internetowa). Ta rozdzielczość nie jest wystarczająco wysokiej jakości do druku.
- Konwertowanie czcionek: Konwersja czcionek do konturów gwarantuje, że w projekcie zostanie uwzględniony prawidłowy krój pisma.
- Konwertuj kolory na CMYK: Ponieważ druk cyfrowy wykorzystuje model kolorów CMYK, plik musi zostać przekonwertowany na tryb kolorów CMYK.
- Dodaj linie spadu: W przypadku drukowania do krawędzi należy rozszerzyć kompozycję poza linię cięcia o 3mm do linii spadu pliku (która może być widoczna lub nie).
- Wybierz odpowiedni typ pliku: Aby uzyskać najlepsze wyniki, prześlij oryginalne pliki graficzne lub PDF. Jeśli zdecydujesz się zapisać plik jako PDF, musi on być zapisany w wysokiej rozdzielczości. Jeśli korzystasz z Adobe InDesign, Illustrator lub Photoshop, ważne jest, aby dostarczyć wszystkie połączone pliki i zachować warstwę linii w dokumencie.
- Zip It Up: Pomocne jest skompresowanie (ZIP) pliku graficznego, aby można go było łatwo przesłać lub przenieść.
- W przypadku druku z użyciem białego toneru zobacz jak przygotować plik do druku, aby uzyskać korzyści płynące z druku białym kolorem – PORADNIK
Klient kupuje emocjami i zmysłami
Marki często popełniają błąd, myśląc o opakowaniu w ostatniej fazie planowania całego doświadczenia związanego z produktem. W rzeczywistości opakowanie wyznacza drogę interakcji konsumentów z produktem. Szacuje się, że 72 procent konsumentów zgadza się, że opakowanie wpływa na ich decyzje zakupowe przy wyborze produktów do zakupu.
Wykorzystując nowoczesną technologię cyfrową, opakowania mogą wypełnić lukę między fizycznym produktem a zasobami cyfrowymi. Opakowania inteligentne wykorzystują technologie takie jak kody Quick Response (QR) lub znaczniki Near Field Communication (NFC), aby umożliwić bezpośrednią komunikację z urządzeniem mobilnym.
Takie opakowania zapewniają markom wiele możliwości zaspokajania potrzeb konsumentów, zwiększania bezpieczeństwa marki i zwiększania sprzedaży. Doświadczone marki badają innowacyjne możliwości stworzenia wyjątkowego opakowania poza ograniczoną przestrzenią fizycznego opakowania, takie jak śledzenie i monitorowanie, rozszerzona rzeczywistość i wiele innych.
Zarządzanie projektem opakowania z nadrukiem cyfrowym
Firmy powinny planować swoje opakowania, biorąc pod uwagę każdy etap procesu – od pomysłu do produkcji. Zarządzając projektem opakowania drukowanego cyfrowo, marki muszą najpierw określić realistyczny harmonogram i budżet produkcji.
Aby dokładnie zaplanować harmonogram produkcji opakowań, odnoszące sukcesy marki często działają od tyłu – biorąc pod uwagę oczekiwany czas realizacji przez producenta opakowań. Jeśli marka potrzebuje opakowania w określonym terminie, warto sporządzić listę wszystkich niezbędnych kroków, które należy wykonać przed tą datą. Właściwe planowanie pomaga zapewnić dotrzymanie harmonogramu.
Zaczynając od daty końcowej, oto kilka pytań, na które należy odpowiedzieć, aby zaplanować dokładny harmonogram produkcji:
- Ile czasu zajmie wysłanie zapakowanego produktu z centrum realizacji zamówień do sprzedawcy detalicznego lub użytkownika końcowego?
- Ile czasu zajmie zapakowanie produktu do wysyłki?
- Czy opakowanie wymaga montażu lub przygotowania do wysyłki?
- Ile czasu zajmie dostarczenie opakowania do magazynu produktów lub centrum realizacji?
- Ile czasu zajmie Twojemu zespołowi utworzenie lub pozyskanie gotowych do druku plików graficznych dla opakowania (jeśli dotyczy)?
- Jaki styl, rozmiar, materiał i metoda druku są najlepsze dla konkretnych potrzeb niestandardowego opakowania w oparciu o produkt, cele i budżet?
Planowanie budżetu: Koszt opakowań z nadrukiem cyfrowym
Właściwe określenie budżetu na opakowania i jego efektywne wykorzystanie może zaoszczędzić czas i mieć znaczący wpływ na wyniki finansowe firmy. Skuteczne zakomunikowanie budżetu z góry i zdefiniowanie, jak ma wyglądać sukces, gwarantuje, że dostawca opakowań może osiągnąć najlepszy wynik, aby spełnić Twoje oczekiwania.
Oceniając oferty na opakowania drukowane cyfrowo, ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób producent może wycenić tę metodę produkcji inaczej niż metody oparte o druk tradycyjny. W przypadku metody tradycyjnej, koszt płyt drukarskich i oprzyrządowania, czas konfiguracji maszyny i materiały są z góry wliczone w cenę, ponieważ większość z nich to koszty stałe, których nie można uniknąć ani zmniejszyć, niezależnie od wielkości zamówienia. Z tego powodu większość zleceń druku analogowego wiąże się z wysokim wymogiem minimalnej wielkości zamówienia narzuconym przez producenta. Zakładając, że wielkość zamówienia jest znaczna, koszt wyprodukowania pierwszego pudełka będzie znacznie wyższy niż koszt wyprodukowania ostatniego pudełka ze względu na dodatkowe koszty początkowe.
Z kolei druk cyfrowy nie wymaga płyt drukarskich, co skraca czas konfiguracji maszyny. W rezultacie koszt rozpoczęcia działalności jest niższy, co sprawia, że zamówienia niskonakładowe są przystępne dla marek każdej wielkości. Cena jednostkowa opakowań z nadrukiem cyfrowym pozostaje stała przez cały czas trwania nakładu. Koszt wyprodukowania pierwszego pudełka poza prasą będzie taki sam, jak koszt wyprodukowania ostatniego pudełka, niezależnie od tego, czy drukujesz dwa pudełka, czy 200 000.
Czy to oznacza, że druk cyfrowy jest droższy? W przeliczeniu na jednostkę, odpowiedź może brzmieć “tak” lub “nie”. Zależy to od wielkości zamówienia, materiału, dodatkowych cykli obróbki maszyny i innych czynników w porównaniu do druku analogowego. Jednak skupienie się na koszcie jednostkowym nie mówi wszystkiego. Porównując druk cyfrowy z analogowym, należy wziąć pod uwagę całkowity koszt zadania i uwzględnić wszystkie dodatkowe korzyści i oszczędności, jakie może zapewnić druk cyfrowy, zwłaszcza w całym okresie użytkowania produktu.
Cyfrowa produkcja opakowań zaczyna się tutaj
W wysoce konkurencyjnych środowiskach handlu detalicznego i eCommerce opakowanie ma kluczowe znaczenie dla sukcesu marki. Wykorzystując druk cyfrowy, marki mogą wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć unikalne opakowanie, które łączy się z konsumentami, zwiększa przychody i wzmacnia lojalność wobec marki.
Jednak nie wszystkie maszyny cyfrowe są sobie równe. Wiodący producenci opakowań, którzy chcą zapewnić swoim klientom najlepsze wyniki, inwestują w najnowsze technologie cyfrowe, które napędzają innowacje, takie jak cyfrowe drukarki OKI Pro z białym tonerem lub automatyczne plotery tnąco-bigujace od Intec.
Różnica między tymi urządzeniami a innymi maszynami cyfrowymi dostępnymi na rynku jest co najmniej oszałamiająca. Wraz z atramentami bezpiecznymi dla żywności, szybkość i elastyczne możliwości graficzne prasy pozwalają markom zintegrować działania marketingowe z opakowaniami. To pozwala stworzyć dopasowane kampanie w krótszym czasie.
W ramach naszych nieustannych wysiłków na rzecz zapewnienia naszym klientom przewagi konkurencyjnej Riset Polska oferuje imponującą gamę cyfrowych drukarek i maszyn wykańczania druku, w tym:
- drukarki rolowe OKI Pro1050/1040 oraz arkuszowe OKI Pro9542, OKI Pro9541 i OKI Pro9431
- automatyczne plotery tnąco-bigujące Intec FB9000 oraz SC6000
- wycinarki Uchida AeroCut X
- foliarki Intec CF350