Poligrafia znalazła się w samym środku burzy. COVID-19 przyspieszył transformację cyfrową i zmienił jej paradygmat na “web-to-print”, co oznacza, że przedsiębiorstwa z branży nie mogą już dłużej czekać ze zmianami.

Jak wiemy, każdy kryzys wiąże się z możliwościami. Podczas gdy branża poligraficzna niewątpliwie poważnie ucierpiała podczas pandemii, rok 2024 będzie rokiem, w którym przedsiębiorstwa z branży będą zmuszone skorzystać z możliwości wykraczających poza druk.

W 2021 r. wartość globalnego rynku druku komercyjnego wyniosła 433,79 mld USD. Szacuje się, że do końca 2027 r. jego wartość wyniesie 484,22 mld USD. Przewiduje się, że pięć lat po 2021 r. rynek poligraficzny będzie świadkiem znacznego wzrostu.

Najnowsze analizy wskazują, że pandemia głęboko zakłóciła funkcjonowanie wielu globalnych branż, w tym polskiego przemysłu poligraficznego.

Wyzwania związane z prowadzeniem działalności podczas lockdownu wpłynęły na organizację pracy. Podczas gdy niektóre ograniczenia z biegiem czasu ustąpiły, inne mogą mieć długotrwały wpływ.

Druk umarł? Nieprawda. Zaawansowana technologia druku ma przed sobą daleką przyszłość, obejmującą innowacyjne media i kanały komunikacji, które wykraczają poza wyobraźnię.

Chociaż druk cieszy się mniejszym zainteresowaniem, branża ta będzie się rozwijać ze względu na kwestie prywatności i przesycenie, jakiego doświadczają platformy cyfrowe oraz branże opakowań.

Poligrafia, Quo Vadis ?

Konsensus pokazuje, że nadchodzą znaczące zmiany. Niektóre z wiodących firm poligraficznych dostosowują się do innowacyjnych rozwiązań i wdrażają technologię druku cyfrowego w celu personalizacji.

Oto, w jaki sposób najnowsza technologia druku może przyspieszyć rozwój rynku:

Od niskiego do wysokiego wzrostu: Grafika i wydawnictwa

Druk gazet i czasopism najbardziej ucierpiał podczas pandemii. Sprzedaż zatrzymała się z powodu powszechnej pracy zdalnej, a czytelnicy przerzucili się na kanały online. Nawet IKEA przestała publikować katalogi, aby ograniczyć wydatki.

Branża graficzna – POS i druk wielkoformatowy zostały dotknięte przez lockdown, ponieważ ludzie przestali odwiedzać sklepy, bary, restauracje i hotele. Poważnie ucierpiał również druk komercyjny, taki jak broszury, podręczniki i druki biznesowe. Ten radykalny spadek popytu spowodował zamknięcie wielu dostawców oferujących usługi.

Polska poligrafia skupia się na zwiększaniu wartości i zainteresowania swoimi produktami.

Problem z nośnikami

Upadek branży graficznej i spadek liczby zleceń na publikacje odbije się na rynku nośników. Papier gazetowy, powlekany/niepowlekany mechaniczny i bezdrzewny odnotowały spadek wolumenów. Niestety, wiele z nich będzie miało charakter trwały.

Nakłady na folię i tekturę opakowaniową będą bardziej odporne i powrócą do wzrostu do 2025 r. i po tym okresie. Co więcej, do 2030 r. opakowania będą stanowić prawie dwie trzecie globalnego rynku druku.

Wiele firm celulozowo-papierniczych zamknęło lub nawet zmieniło przeznaczenie istniejących maszyn. Konieczne jest ustanowienie równowagi na tym niestabilnym rynku. Wystąpią krótkoterminowe zakłócenia w dostawach odzyskanej masy celulozowej. Również regulacje środowiskowe będą dalej dezorganizować rynek na przestrzeni czasu, być może przez ponad dekadę.

Ale dobrą wiadomością jest to, że eCommerce jest w pełnym rozkwicie

Aby uratować przychody podczas pandemii i lockdownu, sprzedawcy detaliczni zdecydowali się na innowacyjne opcje eCommerce i direct-to-consumer, aby oferować swoje usługi. W porównaniu z okresem sprzed pandemii w 2019 r. ilość opakowań w handlu elektronicznym wzrosła o 40%. Każdy zakup wymaga dodatkowego opakowania z etykietami dostawy.

Istnieje zapotrzebowanie na opakowania eCommerce. Dzięki zaawansowanej technologii druku firmy mogą teraz świadczyć usługi dodające wartość dzięki personalizacji. Sprzedawcy internetowi mogą również dodać tę funkcję po otrzymaniu zamówień drogą elektroniczną. Opakowania oparte na handlu elektronicznym tworzą osobiste połączenia pomiędzy klientem a dostawcą.

Inną atrakcyjną opcją jest instalacja maszyn poligraficznych w centrum dystrybucyjnym centrów wysyłkowych. Mali e-detaliści mogą przyjąć własną strategię produkcji i zainwestować w małą produkcję cyfrową.

Producenci maszyn będą generować przychody tak czy inaczej i mogą również oferować wsparcie posprzedażowe. W ten sposób umożliwiając użytkownikom maksymalizację korzyści płynących z tych maszyn.

Wzrost liczby zamówień druku online

Handel elektroniczny, wraz z powszechnym wykorzystaniem rozwiązań web-to-print, jest na dobrej drodze do przekształcenia trendu technologicznego w bezpośrednim kontakcie z konsumentem. Wymaga to mniejszej liczby pośredników. Do 2030 roku świat będzie zależał od zamówień online, które będą normą zarówno w przypadku wydruków, jak i drukowanych opakowań.

Zgodnie z raportem, wielkość rynku usług web to print została wyceniona na 29,58 mld USD w 2021 r. i przewiduje się, że osiągnie 39,99 mld USD do 2027 r.

Zmniejsza się również lojalność klientów, co przekłada się na nacisk na usługi. eCommerce podąża za modelem komplementarnym – krótsze zamówienia z dużym oczekiwaniem szybszej realizacji – np. dostawa następnego dnia. Wymusi to szersze zastosowanie płynniejszych przepływów pracy oraz wydajnego cyfrowego i zautomatyzowanego druku, wykańczania i dystrybucji.

Co więcej, przyspieszyłoby to również ciągłe przechodzenie z druku analogowego na technologię druku cyfrowego w różnych zastosowaniach, tym bardziej, że najnowsza jakość druku cyfrowego ulega poprawie.

Opakowania są nową gwiazdą

Eksperci uważają, że Amazon jest siłą napędową innowacji w dziedzinie opakowań. Amazon pokazał światu, jak dobrze zaprojektowane, wydrukowane i oznakowane opakowanie może zrobić różnicę. Niektórzy eksperci twierdzą, że konfigurowalne i wysokiej klasy opakowania z etykietami i drukowanymi taśmami na pudełkach są skierowane głównie do millenialsów.

Zaawansowana technologia druku również szybko staje się personalizowana, podobnie jak Amazon, gdzie można sprawić, że klienci będą mieli dostęp do produktów na żądanie i nie będą musieli szukać ich gdzie indziej. Innowacje w zakresie opakowań otwierają ogromne możliwości, ponieważ sprzedaż online stale rośnie.

Wiele osób przewidywało śmierć druku, gdy książki, reklamy, gazety i czasopisma zaczęły przenosić się do Internetu. Jednak te przewidywania jeszcze się nie spełniły, a wiele aspektów branży jest w lepszej kondycji niż kiedykolwiek wcześniej.

Działania marketingu bezpośredniego, materiały promocyjne, broszury, katalogi i inne materiały drukowane są nadal wykorzystywane przez przedsiębiorstwa. Druk jest obecnie uważany za opcję o wyższej jakości, przyjemniejszą w dotyku i bardziej profesjonalną niż jego internetowe alternatywy.

Poligrafia pozostała silna i ważna przez cały okres rewolucji cyfrowej, przyjmując nowe technologie, usprawniając potrzeby konsumentów i dostarczając różne produkty i usługi.

Ci, którym nie udało się dostosować do nowych technologii i metod biznesowych, albo wypadli z rynku, albo zostali przejęci przez inną firmę, albo mają coraz większe trudności z utrzymaniem się na rynku.

Podsumowanie

Web to print i eCommerce wykazują pewną naturalną synergię. Znaczącą inwestycją było zobowiązanie Amazon do zakupu sprzętu do druku o wartości 400 milionów dolarów dla swojej linii biznesowej Merch. Spersonalizowane drukowanie bezpośrednio do konsumenta, takie jak kalendarze, kubki i produkty fotograficzne, spowoduje dywersyfikację PSP na wiele obszarów, w tym instalację systemów direct-to-object.

Ciekawie będzie jednak zobaczyć, jak globalny krajobraz biznesowy zmieni się w ciągu kolejnej dekady dla branży poligraficznej. Jednak to, czego naprawdę potrzeba w przypadku rozwiązań druku dla przedsiębiorstw, to doświadczony partner. Oto Riset Polska, wiodąca marka w dziedzinie rozwiązań technologicznych. Dzięki usługom obejmującym maszyny poligraficzne, intgroligatorskie jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich potrzeb związanych z drukowaniem.

Jeśli więc i Ty chcesz wnieść do swojej firmy siłę i polot drukowanych materiałów reklamowych, napisz do nas, a my z przyjemnością wykorzystamy nasze doświadczenie do realizacji Twoich celów biznesowych.